گریس ماشین چیست؟ معرفی انواع گریس خودرو

انواع رنگ بندی گریس- آراد روانکار

گریس ماشین چیست؟ معرفی انواع گریس خودرو، انواع گریس خودرو از جمله مواد کاربردی در سرویس‌های دوره‌ای خودرو محسوب می‌شوند و به لحاظ ساختار و کارکرد، همپوشانی‌های زیادی با روغن موتور دارند. اما گریس‌ها به لحاظ ساختار و ابتکار، مزیت‌های خاص‌تری را نیز به همراه خود دارند. هدف از این مقاله آشنایی با فلسفه استفاده از گریس و معرفی انواع مختلف آن است.

ویژگی‌های ظاهری گریس ماشین

انواع گریس و روغن ماشین ممکن است به‌صورت جامد یا نیمه جامد به فروش برسند و به لحاظ رنگ‌بندی نیز از تنوع بالایی برخوردار هستند. گریس ماشین هم‌زمان ویژگی چسبناکی داشته و مانند یک‌ لایه محافظ بر روی قطعات حساس خودرو شما قرار خواهد گرفت. این وظیفه‌ای است که در همه مواقع از روغن خودرو ساخته نیست.

اما گریس با ویژگی چسبناک و بافت پیچیده خود می‌تواند در یک بازه زمانی طولانی، عوارض فرسایشی حرکت قطعات خودرو را به حداقل برساند. در فرهنگ عمومی، ایده‌های نادرستی در مورد تشخیص کیفیت گریس بر اساس رنگ آن وجود دارد. اما با اطمینان می‌توان گفت که رنگ گریس هیچ ارتباط خاصی با کیفیت آن نداشته و در این مورد لازم است پارامترهای دیگری را مدنظر قرار دهید که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

ویژگیهای گریس-آراد روانکار

 

آشنایی با اصطلاح پرکننده‌ها

در زمینه شناخت انواع گریس خودرو، شما با اصطلاحی به نام پرکننده آشنا خواهید شد. معادل این کلمه در زبان انگلیسی Fillers است و اشاره به ترکیبات خاصی دارد که سبب کارایی بیشتر گریس خواهند شد. برخی از قطعات خودرو در معرض آسیب و فشارهای بیشتری نیز هستند اما گریس‌هایی که با فیلترهای مناسب ارتقا یافته باشند، پتانسیل زیادی برای مقابله با این عوارض داشته و کیفیت و توان خودرو شما را در طولانی‌مدت حفظ خواهند کرد.

پارامتر میزان مقاومت مکانیکی

مقاومت مکانیکی از جمله پارامترهای شناخت انواع گریس خودرو است که نشان می‌دهد گریس انتخابی شما حداکثر چه مقدار فشار و دما را قادر است تحمل کند. طبیعتا اگر برای دیسک ماشین که در معرض حرارت بالایی است و فشار بسیار بالایی بر قطعات آن وارد می‌شود از یک گریس با مقاومت مکانیکی پایین استفاده کنید، عملا گریس کارکرد خاصی از خود نشان نداده یا در کوتاه‌مدت تاثیر خود را از دست خواهد داد؛ در نتیجه قطعات شما در مقابل فشار مکانیکی محافظت نخواهند شد.

انواع گریس به لحاظ ترکیب

گریس‌های کلسیم را می‌توان کاربردی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع گریس‌های موجود در بازار دانست. علاوه برگریس کلسیم، ما انواعی از گریس‌های سدیم، پلی اوره، آلومینیوم، لیتیم و را مشاهده خواهیم کرد. ماده اولیه و مشترک گریس شامل روغن است و این دسته‌بندی‌ها بر اساس صابون یا همان ضخیم کننده‌ها صورت گرفته‌اند که در ادامه با هر یک آشنا خواهیم شد.

 

انواع گریس به لحاظ ترکیب-آراد روانکار

گریس کلسیم چه ویژگی‌ها و کاربردی دارد؟

در این دسته با انواعی از گریس‌های کلسیم کمپلکس و گریس پخت گرم روبه‌رو هستیم. از جمله مزیت‌های انواع گریس کلسیم می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها در برابر فشار و همچنین ضد آب بودنشان اشاره کرد. این موضوع در مورد ابزارآلاتی مانند ماشین‌های کشاورزی که در معرض گل‌ولای هستند به‌طور چشم‌گیری سبب کاهش هزینه‌های تامین لوازم‌یدکی خواهد شد.

 گریس پلی اوره 

وجه شاخص گریس پلی اوره غیرفلزی بودن صابون به‌کاررفته در آن است و عملا آن را تبدیل به یک محصول چند منظوره کرده است. انواع گریس خودرو پلی اوره از باارزش‌ترین گریس‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های گریس سدیم خواهیم پرداخت.

 گریس سدیم

انواع گریس خودرو سدیم برخلاف گریس کلسیم، مقاومتی در برابر جریان آب نداشته و جزو گریس‌های ارزان‌قیمت محسوب می‌شوند. بااین‌حال کیفیت این محصولات و مقاومت آن‌ها در برابر عوارض فرسایش چشمگیر بوده و همچنان کارکرد خود را در طولانی‌مدت حفظ خواهند کرد.

آشنایی با ویژگی‌های گریس آلومینیوم

چنانچه به دنبال گریس مناسب برای استفاده در ماشین‌هایی هستید که در معرض حرارت بسیار بالا هستند، انواع گریس آلومینیوم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این رده از گریس‌های نفتی به نسبت کارکرد خود از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

گریس لیتیم چه کاربردی دارد؟

آخرین نوع گریسی که در این تقسیم‌بندی به بررسی آن خواهیم پرداخت گریس لیتیم نام دارد و جزو گریس‌های چندمنظوره و بسیار کاربردی محسوب می‌شود. تمام گریس‌های لیتیومی خاصیت ضد آب داشته و از سلامت قطعات خودرو در برابر فشار و دمای بالا محافظت می‌کنند.

رایج‌ترین سوالی که افراد علاقه‌مند به دنیای خودرو می‌پرسند در مورد تفاوت و مزیت‌های گریس نسبت به روغن موتور است. بسیاری از افراد نیز علاقه دارند که بدانند آیا می‌توان از گریس به‌ جای روغن موتور جهت روانکاری و محافظت از برخی قطعات خودرو استفاده کرد؟

جواب این است که گریس بیشتر جهت روانکاری من‌ جمله در یاتاقان‌ها و بلبرینگ کاربرد دارد و جهت استفاده مداوم از آن نیز لازم است اطلاعات کافی در مورد کیفیت انواع گریس داشته باشید. شما لازم است در مورد سرویس به ‌موقع و تغییر گریس خودرو نیز مسئولیت‌پذیر باشید.

ذرات گریس مواد زائد را درون خود حفظ می‌کنند و چنانچه در فاصله زمانی مناسب آن‌ها را پاکسازی کنید، ذرات اضافه شروع به تخریب قطعات خودرو شما خواهند کرد. به عبارتی گریس یک ماده بسیار کاربردی و قدرتمند است اما به همان اندازه شما نیز به آگاهی و مسئولیت‌پذیری بیشتری در برابر آن احتیاج خواهید داشت.

استفاده از یک پمپ دستی و کوچک مخصوص گریس می‌تواند به شما در زمینه رسیدگی شخصی به سرویس دوره‌ای خودرو کمک کند. همچنین شما می‌توانید به ‌منظور عملکرد بهتر، از گریس در کنار روغن‌های روانکار استفاده کنید. به‌ تدریج می‌توانید از این طریق، تجربه بیشتری را نیز در مورد قطعات خودرو و شیوه مراقبت از آن‌ها به دست آورید.

نتیجه‌گیری

هدف این مقاله آشنایی با انواع گریس خودرو و موارد کاربرد هر یک از این محصولات بود. این اطلاعات ‌پایه می‌توانند درک شفاف‌تری را برای ورود به دنیای هزار رنگ گریس و روغن موتور در ذهن شما ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که این مواد جزو سرویس‌های مداوم انواع خودرو هستند و هدف از تولید انواع مختلف این محصولات، کمک به بهبود عملکرد خودرو و افزایش عمر قطعات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =