انواع روغن‌های صنعتی کدام است؟ بررسی کامل تفاوت و کاربرد هر روغن

انواع روغن صنعتی - آراد روانکار

انواع روغن‌های صنعتی کدام است؟ بررسی کامل تفاوت و کاربرد هر روغن، روان کننده‌ها موادی هستند که برای کاهش اصطکاک و سایش بر روی سطوحی که حرکت نسبی بین آن‌ها وجود دارد استفاده می‌شود. اگرچه این کارکرد اصلی روان کننده است، اما می‌تواند به‌عنوان یک عامل انتقال حرارت، جلوگیری از خوردگی، یک عامل آب‌بندی و به‌عنوان وسیله‌ای برای به دام انداختن و بیرون راندن آلاینده‌ها در دستگاه‌های مکانیکی عمل کند. یک سیستم روانکاری برنامه‌ریزی‌شده با روان کننده‌های با کارایی بالا می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. این مقاله در مورد انواع روغن صنعتی و انواع روغن‌های روانکار، اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهد.

آشنایی با روغن‌های صنعتی

 روغن صنعتی

ویسکوزیته نشان می‌دهد که روغن یا  خرید روغن گریس چقدر ضخیم یا مقاوم است. ویسکوزیته بالاتر به معنای مقاومت جریان بالاتر است. وزن همچنین به میزان چسبناک بودن یک روغن یا میزان آسانی آن در یک دمای خاص مربوط می‌شود. قوام NLGI نیز نشان می‌دهد که یک گریس چقدر سخت یا نرم است. اعداد از 000 (مانند روغن پخت‌وپز) تا 6 (مانند پنیر چدار) متغیر است.

نکات مهم استفاده از روغن‌های صنعتی

  • انواع روغن صنعتی به شکل‌های گوناگونی اعمال می‌شوند. روش استفاده به تجهیزات خاص شما مربوط می‌شود. برای موقعیت‌هایی مانند لولای سهل‌الوصول، ممکن است روان کننده آئروسل کفایت کند. یک گریس ممکن است به‌راحتی با دست برای تعویض روغن گیربکس قابل‌دسترس اعمال شود. بااین‌حال، برای مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است، یک پمپ روغن خودکار که فقط باید هر شش ماه یک‌بار پر شود، می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد.
  • روان کننده‌ها طول عمر مطلوبی دارند و پس از اتمام آن، باید تعویض شوند. عدم انجام این کار می‌تواند به فرسودگی، تماس فلز با فلز، خراب شدن یاتاقان‌ها و سایر مشکلاتی منجر شود که خرابی و هزینه‌های بیشتر به بار می‌آورد.

یک کارخانه فرآوری مواد غذایی ممکن است از روغن معدنی در زنجیره‌های حمل‌ونقل استفاده کند؛ زیرا ارزان و ایمن است. بااین‌حال، روغن معدنی ساده دارای معایبی است که البته ارزان‌قیمت‌ترند. به‌عنوان‌مثال، این روغن خاص ممکن است ویژگی‌های خروجی ضعیفی داشته باشد. پس قیمت انواع روغن‌های صنعتی معمولاً باکیفیت آن‌ها و استفاده شما ارتباط مستقیم دارد.

انواع مختلف روغن

 روغن‌ها می‌توانند به‌عنوان یک عامل انتقال حرارت، جلوگیری از خوردگی، یک عامل آب‌بندی و به‌عنوان وسیله‌ای برای به دام انداختن و بیرون راندن آلاینده‌ها در دستگاه‌های مکانیکی عمل کنند مانند قیمت روغن هیدرولیک که بسته به مورد استفاده نوع آن نیز متفاوت خواهد بود. در این بخش به معرفی انواع روغن می‌پردازیم:

  • روان کننده‌های مایع

انواع روغن‌های روانکار مایع عمدتاً از نفت و سیالات مصنوعی تولید می‌شوند. فراوانی نفت استفاده از آن را در روغن‌های مبتنی بر نفت در همه‌جا مقرون‌به‌صرفه می‌کند. روغن‌های مصنوعی عموماً گران‌تر هستند، اما در مکان‌هایی کاربرد دارند که حساسیت بالایی دارد.

  • روان کننده‌های جامد

روان کننده‌های جامد که گاهی روان کننده‌های فیلم خشک نیز نامیده می‌شوند، عمدتاً اشکالی از گرافیت مصنوعی یا طبیعی یا دی سولفید مولیبدن هستند که به‌صورت آزاد روی سطوح لغزنده اعمال می‌شوند یا با چسب‌ها مخلوط می‌شوند. آن‌ها عمدتاً در مواردی استفاده می‌شوند که دما یا فشار شدید یا شرایط محیطی روان کننده‌های مایع را غیرعملی کند. گرافیت برای اینکه به‌عنوان روان کننده عمل کند به وجود بخارآب نیاز دارد و آن را برای استفاده در شرایط خلأ نامناسب می‌کند.

  • روان کننده‌های معدنی

باید گفت سرچشمه انواع روغن صنعتی معدنی از منابع طبیعی است که عناصر دیگری مانند گوگرد، فسفر، نیتروژن و غیره را شامل می‌شوند. این عناصر به‌عنوان ناخالصی‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که هم بر روانکاری اثر می‌گذارند و هم محیط را آلوده می‌کنند. به همین دلیل معمولاً باعث تشکیل لجن و رسوب می‌شوند. لذا روغن‌های معدنی باید فرآیند تصفیه را طی کنند. بعد از انجام فرایند تصفیه، برای غنی‌تر شدن، به این روغن‌ها افزودنی‌هایی اضافه می‌شود. روغن‌های معدنی از پرکاربردترین انواع روغن‌های صنعتی هستند.

  • گریس صنعتی

 گریس به محافظت از قطعات در برابر اثرات زنگ‌زدگی و خوردگی کمک می‌کند و در محیط‌های گرمای شدید ایده‌آل است. از آنجایی که ما به‌طور مداوم تجهیزات را برای برآورده کردن نیازهای تجاری فشار می‌دهیم، گریس‌های باکیفیت خوب برای ارائه محافظت ضروری موردنیاز هستند. گریس‌ها عملکرد بالایی را تحت‌فشار شدید ارائه می‌دهند. در دمای بالا در جای خود باقی می‌مانند و از زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت می‌کنند. راه‌حل‌های ما به بهبود بهره‌وری و ارائه عمر طولانی‌تر تجهیزات کمک می‌کند.

مزایای روغن‌های صنعتی

روغن‌کاری در هر صنعتی ضروری است؛ زیرا باعث کاهش اصطکاک و سایش در ماشین‌آلات می‌شود. قطعات و یاتاقان‌های ماشین نیاز به روغن‌کاری کافی دارند تا بتوان در تمام چرخه‌های کاری و شرایط کاری مختلف از آن‌ها محافظت کرد. با نگاهی به مزایای کلیدی روانکاری مناسب با انواع روغن صنعتی باکیفیت بالا، این مزایا به شرح زیر هستند:

  • باعث حفاظت در برابر اکسیداسیون، زنگ‌زدگی، خوردگی، تشکیل رسوبات و سایر انواع آلودگی و تخریب که باعث افزایش زمان کارکرد تجهیزات و فواصل بهینه سرویس می‌شوند.
  • باعث توانایی تحمل شرایط سخت‌کاری و ایجاد محیطی با قابلیت اطمینان عملیاتی بهینه و افزایش بهره‌وری عملیاتی می‌شوند.
  • پیکربندی بهینه تجهیزات منجر به کاهش استفاده از روان کننده و گریس و مصرف قطعات جایگزین می‌شود.
  • هنگامی‌که ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین به‌طور بهینه روغن‌کاری و محافظت می‌شوند، هزینه‌های تعمیر و نگهداری کم‌تر و هزینه کل مالکیت (TCO) نیز کم‌تر می‌شود.

نتیجه ­گیری

درحالی‌که روغن‌ها و گریس‌ها اشکال رایج روان کننده‌های مایع و نیمه جامد هستند، آن‌ها را می‌توان در اشکال دیگر نیز یافت: روان کننده‌های خشک، روان کننده‌های گاز (مانند هوا) و غیره. استفاده از روان کننده‌ها برای دستگاه‌های مکانیکی نه‌تنها نیاز به کاهش اصطکاک و سایش بلکه نیاز آن‌ها به انجام برخی یا همه این عملکردهای ثانویه را نیز کاهش می‌دهد. سازندگان تجهیزات تلاش می‌کنند تا فرمول‌های بهینه را برای طرح‌های خود بیابند و به اپراتورهای تجهیزات توصیه می‌شود که توصیه‌های سازنده را برای انتخاب و استفاده از آن‌ها دنبال کنند.

به لطف سیستم افزودنی‌های پیشرفته‌ای که به روغن پایه معدنی یا مصنوعی اضافه می‌شود، آن‌ها از ماشین‌ها و قطعات ماشین‌آلات در برابر سایش و پارگی، اکسیداسیون، زنگ‌زدگی، خوردگی، تشکیل رسوب، لجن و آسیب یا تخریب سطحی محافظت می‌کنند. ویژگی‌هایی که در این مقاله ذکر شد، هم در کیفیت و هم در قیمت انواع روغن صنعتی تأثیرگذار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + ده =