بهترین روغن‌موتور خودرو را چگونه انتخاب کنیم؟ راهنمای جامع انتخاب روغن‌موتور ماشین

انتخاب روغن‌موتور ماشین-آراد روانکار

بهترین روغن‌موتور خودرو را چگونه انتخاب کنیم؟ راهنمای جامع انتخاب  و قیمت روغن‌موتور ماشین، استفاده از روغن‌موتور برای عملکرد درست موتور خودروها و افزایش طول عمر آنها الزامی به‌حساب می‌آید. بخش عظیمی از روغن‌موتور را ترکیبات نفتی مختلف به همراه برخی از مواد شیمیایی دیگر تشکیل می‌دهند. با استفاده از روغن‌موتورهای مختلف می‌توان جلوی بالارفتن دمای درون پیشرانه را گرفت. در صورت استفاده از روغن‌موتور مناسب می‌توان عمر پیشرانه را به طور چشمگیری افزایش داد. ازاین‌جهت دقت در انتخاب روغن‌موتور خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد.

نقش روغن‌موتور خودرو در عملکرد موتور

یکی از عوامل ایجاد رسوب و ته‌نشینی مواد درون پیشرانه به دلیل عدم تعویض به‌موقع روغن‌موتور است. به‌طورکلی با انتخاب روغن‌ موتور ایرانول خودرو باکیفیت بالا کمتر به تعویض آن نیاز پیدا خواهید کرد. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، با استفاده از روغن‌موتور دمای پیشرانه کاهش پیدا می‌کند. یکی دیگر از وظایف روغن‌ها روان کردن اجزای درون پیشرانه هستند. ضخامت روغن‌موتور خودرو در نحوه عملکرد آن تأثیر بسیار زیادی دارد.

تمامی روغن‌های موتور خودروها از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند. بخش اصلی و اساسی روغن‌ها پایه روغن نامیده می‌شود. تمامی روغن‌ها علاوه بر این بخش دارای یک بخش دیگر به‌عنوان افزودنی‌های مختلف هستند. احتراق درون موتور آلاینده‌های مختلفی را وارد روغن می‌کند. ازاین‌جهت انتخاب روغن‌موتور خودرو باکیفیت مانند روغن موتور بهران برای جلوگیری از ته‌نشینی و ایجاد رسوب درون پیشرانه الزامی محسوب می‌شود. در صورت استفاده از روغن‌موتور بی‌کیفیت احتمال ته‌نشینی این آلودگی‌ها بسیار بالا می‌رود.

در صورت کم بودن یا زیاد بودن ضخامت روغن درون موتور عملکرد آن با مشکلات جدی روبرو خواهد شد. شدت جریان و میزان دوام روغن درون پیشرانه وابسته به گران‌روی روغن است. منظور از گران‌روی روغن مقاومت اصطکاکی آن در برابر لرزیدن است. این عامل با میزان جریان روغن رابطه معکوس دارد. ازاین‌جهت، در صورت بالا بودن گران‌روی جریان روغن به همان اندازه کاهش پیدا خواهد کرد. توجه به میزان گران‌ر‌وی در هنگام انتخاب روغن‌موتور مناسب خودرو اهمیت زیادی دارد.

 

نقش روغن‌موتور خودرو در عملکرد موتور-آزاد روانکار

 

وظایف اصلی روغن‌موتور خودرو

روغن‌موتور باتوجه‌به میزان ضخامت و گران‌روی تا حد زیادی جلوی اصطکاک قطعات درون موتور خودرو را می‌گیرد. بااین‌وجود نقش روغن‌موتور در خودرو تنها به خنک‌کردن و جلوگیری از اصطکاک درون موتور محدود نمی‌شود. از دیگر نقش‌های روغن‌موتور خودرو می‌توان به کاهش خطر زنگ‌زدگی قطعات فلز، و افزایش راندمان موتور اشاره کرد. در صورت انتخاب روغن‌موتور اسپیدی خودرو باکیفیت بالا می‌توان از سطوح فلزی قطعات درون موتور به‌خوبی محافظت کرد.

یکی دیگر از عملکردهای مربوط به روغن خودرو موتور معلق‌سازی تمامی قطعات فلزی درون موتور است. با این کار از ته‌نشینی خرده‌های فلزی ناشی از ساییده شدن قطعات درون موتور جلوگیری خواهد شد. نوع روغن موردنیاز در خودروها تا مقدار زیادی به مدل خودرو بستگی دارد. ازاین‌جهت، برای انتخاب روغن‌موتور مناسب خودرو باید انواع روغن را به طور دقیق مورد برسی قرار داد. ذکر این نکته حائز اهمیت است مقدار گران‌روی روغن‌ها باتوجه‌به میزان دما تغییر پیدا می‌کند.

 در تمامی روغن‌ها میزان گران‌روی با بالارفتن دما کاهش پیدا می‌کند. ازاین‌جهت هنگام انتخاب روغن‌موتور اتومبیل باید به میزان تحمل و تغییرپذیری گران‌روی در دماهای مختلف توجه کرد. روغن‌موتور خودرو باکیفیت بالا نباید تغییرپذیری بسیار زیادی در شرایط دمایی مختلف داشته باشد. ازاین‌جهت در روغن‌های باکیفیت تغییر بسیار زیاد گران‌روی در زمستان و تابستان را تجربه نخواهد کرد. بیشتر روغن‌ها موتور موجود در بازار دارای پایه نفتی هستند.

 

وظایف اصلی روغن‌موتور خودرو-آراد روانکار

انواع روغن‌موتور خودرو و ویژگی‌های هرکدام

روغن‌موتور خودرو باتوجه‌به ساختار شیمیایی‌شان به دودسته کلی تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین نوع روغن مورداستفاده در خودروها روغن‌های بر پایه نفت هستند. به این روغن‌ها روغن‌های معدنی نیز گفته می‌شود. ترکیبات شیمیایی این روغن‌ها از نفت و بر پایه هیدروکربن‌هاست. باتوجه‌به ساختار ساده‌تر این روغن‌های قیمت نسبتاً پایین‌تری دارند. از دیگر نکات مهم در هنگام انتخاب روغن‌ نفت پارس گران‌روی نسبتاً پایین روغن‌های بر پایه نفت و ساختار هیدروکربنی است.

 در صورت انتخاب روغن‌موتور مخصوص ماشین از میان انواع مینرال باید آن را به در مدت‌زمان کمتری تعویض کنید. در واقع این نوع از روغن‌ها سریع‌تر از روغن‌های ساختگی بر پایه شیمیایی خاصیت خود را از دست می‌دهند. روغن‌ها با پایه نفتی قدرت پایین‌تری در کاهش دمای درون موتور دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و وظایف روغن‌موتور خودرو کاهش دمای درون موتور است. ازاین‌جهت این نوع روغن بیشتر برای موتورهای ساده که نیاز کمتری به خنک شدن دارند، استفاده می‌شود.

کیفیت روغن‌های موتور مرکب از مواد مصنوعی بسیار بالاتر از روغن‌های هیدروکربنی است. ازاین‌جهت دارندگان خودروهای جدید تمایل به خرید این نوع روغن در هنگام انتخاب روغن‌موتور ماشین دارند. روغن‌های مصنوعی می‌توانند راندمان موتور خودرو را به بالاترین حد ممکن برسانند. تنها نکته منفی برای این نوع از روغن‌ها قیمت بالاتر آنها نسبت به روغن‌های مینرال است. یکی از دلایل خرید روغن مصنوعی در هنگام انتخاب روغن‌موتور مقاومت بیشتر آنها در برابر حرارت است.

 

انواع روغن‌موتور خودرو-آراد روانکار

مشخصات روغن‌موتور خودرو

بر روی اکثر روغن‌های موتور مشخصات مختلف آنها چاپ می‌شود. مشتریان در هنگام انتخاب روغن‌موتور خودرو باید به این مشخصات توجه کنند. مهم‌ترین ویژگی روغن دو دمای چاپ شده بر روی آن است. این دماها نشان‌دهنده میزان گران‌روی روغن در هنگام گرما و سرماست. در صورت کمتر بودن عدد درج شده برای میزان گران‌روی عملکرد روغن در فصل‌های سرد بهتر است. در صورت انتخاب روغن‌موتور از نوع مصنوعی باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.

در صورت انتخاب روغن‌موتور اتومبیل از نوع مصنوعی قطعات درون موتور خودرو کمتر دچار فرسودگی خواهند شد. مقاومت این روغن‌ها در برابر حرارت نیز به طور قابل‌توجهی از روغن‌موتورهای مینرال بیشتر است. برخی از روغن‌ها نیز ترکیبی هستند. در ترکیبات این روغن‌موتورها برخی از ترکیبات دارای پایه نفتی و برخی دیگر مصنوعی هستند. روغن‌های ترکیبی کیفیت بالاتری نسبت به روغن‌های مینرال دارند. بااین‌وجود مقاومت این روغن‌ها در برابر حرارت به‌اندازه روغن‌های مصنوعی نیست.

یکی از مهم‌ترین مواد افزودنی به روغن‌های موتور ترکیبات روان‌کننده است. با افزودن این ترکیبات به روغن احتمال خوردگی قطعات موتور پایین می‌آید. تمامی روغن‌ها پس از مدتی نیاز به تعویض دارند. در روغن‌های مصنوعی از ترکیبات نگهدارنده جهت افزایش دوام روغن‌موتور استفاده می‌شود. در صورت انتخاب روغن‌موتور مصنوعی دیرتر به تعویض آن نیاز خواهید داشت.

نتیجه‌گیری

در هنگام انتخاب روغن‌موتور خودرو باید به ویژگی‌ها و مشخصات آن به طور دقیق توجه کرد. روغن‌موتورهای مینرال با پایه نفت گران‌روی پایینی نسبت به روغن‌موتورهای شیمیایی و مصنوعی دارند. روغن‌موتور مناسب باید علاوه بر کاهش دما اصطکاک درون موتور را نیز به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این موضوع در طول عمر پیشرانه تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. برخی از انواع روغن‌موتور خودرو دارای ترکیباتی اضافی جهت پاک‌کردن محیط ناخالص درون پیشرانه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =