روغن ماشین پراید چی بخریم؟ راهنمای جامع انتخاب بهترین روغن موتور پراید

بهترین روغن ماشین پراید-آراد روانکار

روغن ماشین پراید چی بخریم؟ راهنمای جامع انتخاب بهترین روغن موتور پراید. برای انتخاب روغن ماشین پراید باید به برخی ویژگی‌ها توجه کنیم. در این مقاله قصد داریم شما را با خرید روغن موتور مناسب انواع پراید انژکتوری، کاربراتوری و پراید یورو 4 آشنا کنیم. پراید جزو خودروهای سواری در ایران است که از محبوبیت زیادی به‌ویژه در بین اقشار کم‌درآمد برخوردار است.

 این خودرو از 28 سال قبل که نخستین نوع آن تولید و عرضه شد همواره جزو پرفروش‌ترین خودروها در کشور ما بوده است. خودرو پراید در طول این 28 سال تغییراتی در موتور و شکل ظاهری و وزن داشته است. نخستین نوع پراید، موتور کاربراتوری داشتند. با انواع روغن موتور بنزینی آشنا شوید.

بهترین روغن موتور پراید

از سال 83 شرکت خودروسازی سایپا موتور انژکتوری را جایگزین موتور کاربراتوری در خودرو پراید کرد و در سال 88 تغییراتی در وزن این خودرو ایجاد شد که از 850 کیلوگرم به 1010 کیلو رسید؛ بنابراین شرکت سایپا تصمیم گرفت موتوری در این خودرو تعبیه کند که بتواند وزن بیشتر را تحمل کند. به‌این‌ترتیب موتور HP+ سایپا متولد شد.

در سال 1392 شرکت سایپا متوجه نیاز این خودرو به یک موتور کم آلاینده‌تر شد و در نهایت یک موتور یورو 4 که آلودگی کمتری به نسبت موتورهای قبلی ایجاد می‌کند را تولید و بر روی این خودرو سوار کرد. یکی از دغدغه‌های پراید سواران و افرادی که قصد خرید خودرو پراید را دارند این است که روغن ماشین پراید متناسب با نوع ماشین آن‌ها چیست؟ در ادامه متوجه خواهید شد: با لیست قیمت روغن موتور دیزلی آشنا شوید

بهترین روغن موتور پراید کاربراتوری

خودروهای پرایدی که موتور کاربراتوری دارند تولیدشان به قبل از سال 1381 بازمی‌گردد. نمونه‌های خودروهای موتور کاربرات پراید صبا و پراید نسیم هستند. روغن موتور پراید کاربراتوری طبق نظر کارشناسان گروه خودروسازی سایپا از نوع 20W-50 است. برای خرید روغن موتور گازسوز و در زیر اطلاعات کاملی درباره روغن موردنیاز پراید کاربراتوری در جدول مشاهده می‌کنید:

نام روغنمشخصات استانداردحجم موردنیاز (لیتر)
روغن موتوردرجه کیفیت: API:SGگرانروی: SAE:20W50تخلیه کامل: 3.7با تعویض فیلتر: 3.4بدون تعویض فیلتر: 3
      

بهترین روغن موتور ماشین پراید-آراد روانکار

بهترین روغن موتور پراید انژکتوری

شرکت سایپا بین سال‌های 1382 تا 1390 اقدام به تولید خودروهای پراید با موتور انژکتوری کرده است. از جمله خودرو پراید با موتور انژکتوری می‌توان به پراید سایپا 141، سایپا 111، سایپا 131 و سایپا 132 اشاره کرد. بهترین روغن موتور پراید انژکتوری همانند پراید کاربراتوری 20W-50 است.

اگر یکی از خودروهای پراید انژکتوری را دارید می‌توانید برای بهبود کارایی موتور در روزهای سرد و فصل زمستان از روغن ماشین پراید 10W-40 استفاده نمایید. اطلاعات روغن موتور 20W-50 را می‌توانید از جدول بالا مشاهده کنید.

بهترین روغن موتور پراید یورو 4

شرکت خودروسازی سایپا از سال 1393 برای خودرو پراید موتور یورو 4 را پیاده‌سازی کرد که آلودگی محیطی کمتری را ایجاد می‌کند. خودروهای سایپا 131، سایپا 132 و سایپا 151 با موتور یورو 4 نیز تولید شده‌اند. برای ساخت موتور یورو 4 از تکنولوژی‌های قوی‌تری استفاده شده و بنابراین باید از بهترین روغن موتور پراید برای آن استفاده کرد. در جدول زیر اطلاعات کامل روغن موردنیاز موتور یورو 4 را مشاهده می‌کنید:

نام روغنمشخصات استانداردحجم موردنیاز (لیتر)
روغن موتوردرجه کیفیت: APL:SJگرانروی: SAE:20W50تخلیه کامل: 3.7با تعویض فیلتر: 3.4بدون تعویض فیلتر: 3
APL:SJ EURO4SAE: 10W40

ضرورت استفاده از روغن موتورهای توصیه شده سایپا

اگر طبق توصیه شرکت سایپا روغن ماشین پراید خود را انتخاب کرده و طبق توصیه سایپا روغن موتور ماشین خود را انتخاب کنید طول عمر قطعات و موتور ماشین پراید شما بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین ضرورت دارد روغن ماشین خود را بر اساس نظر کارشناسان سایپا به‌طور دوره‌ای تعویض کنید.

اگر طبق توصیه‌های شرکت و بر اساس استاندارهای ذکر شده روغن خودرو پراید خود را انتخاب نکنید، در صورت بروز مشکل در موتور خودرو و نیاز به بررسی و تعمیر و تعویض گارانتی شما باطل شده و نمی‌توان از آن استفاده کرد.

بر اساس توصیه کارشناسان خودروسازی سایپا بهترین زمان برای تعویض روغن‌موتور پس از طی 6 ماه از زمان تعویض روغن است. ممکن است شما از خودروی پراید خود زیاد استفاده کرده و زودتر از 6 ماه 5000 کیلومتر حرکت داشته باشید؛ بنابراین منتظر گذشت 6 ماه نباشید و اگر کیلومتر شما به 5000 رسید حتماً روغن موتور پراید خود را تعویض نمایید.

استفاده از روغن موتورهای توصیه شده سایپا-آراد روانکار

چگونه روغن پراید را خودمان عوض کنیم؟

درصورتی‌که دسترسی به تعمیرکار نداشته و یا به هر دلیلی می‌خواهید خودتان روغن موتور خودروی پراید خود را تعویض کنید بهتر است طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • در مرحله اول اگر موتور خاموش است خودرو را روشن کنید و اجازه دهید چنددقیقه‌ای روغن ماشین پراید شما گرم شود، سپس خاموش کنید.
  • در این مرحله بهتر است که با جک کمی خودرو را بالا بیاورید، پس از آن یک سطل مناسب زیر پیچ تخلیه روغن قرار دهید تا روغن‌سوخته و قدیمی داخل آن بریزد. آچار بکس یا رینگی خود را برداشته و پیچ تخلیه را باز کنید.

در این مرحله روغن‌سوخته به‌آرامی داخل سطل خواهد ریخت، اجازه دهید روغن به‌طور کامل تخلیه شود.

  • آچار مخصوص فیلتر را برداشته و فیلتر قدیمی را باز کنید. محل فیلتر قدیمی را که با روغن‌سوخته و قدیمی آغشته است را به‌طور کامل تمیز کنید، فیلتر جدید را با روغن خودرو پراید پرکرده به شکلی که لاستیک فیلتر با روغن آغشته شود و فیلتر را در جای خود قرار داده و محکم کنید. در نهایت پیچ کارتل را ببندید
  • پس از تعویض فیلتر، حال با کمک قیف مقدار مناسب (معمولاً 3.5) لیتر روغن موتور داخل محفظه روغن بریزید و درب آن را با دقت ببندید.
  • در انتها حتماً بررسی کنید که روغن موتور نشتی نداشته باشد.
  • چگونه روغن ماشین پراید را خودمان عوض کنیم-آراد روانکار

جمع‌بندی 

خودرو پراید یکی از محبوب‌ترین خودروهای ایرانی است که تولید خودروسازی سایپا است. این ماشین که در چند نوع مختلف تولید شده در طول 28 سال که از تولید آن می‌گذرد 4 نوع موتور مختلف داشته است که به‌مرورزمان پیشرفته‌تر شده‌اند. اولین نوع موتور کاربراتوری بوده است که به‌تدریج جای خود را به موتور انژکتوری داد.

خودرو پراید پس از افزایش وزن 250 کیلوگرمی خود نیاز به موتوری که بتواند این افزایش وزن را تحمل کند داشت بنابراین موتور HP+ تولید شد و در نهایت موتور یورو 4 با سطح آلودگی کمتر محیطی تولید شد. روغن ماشین پراید در انواع موتور پراید با یکدیگر متفاوت است و ضروری است دارندگان خودروهای پراید بدانند دقیقاً چه نوع روغنی برای موتور خودرو پراید آن‌ها مناسب است. در این مقاله روغن‌های موتور مناسب پراید طبق نظر کارشناسان سایپا بررسی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + دو =