بهترین روغن موتور گازسوز کدام است؟

بهترین روغن موتور گازسوز کدام است؟، استفاده از روغن برای موتورهای گازسوز مانند سایر موتورها الزامی محسوب می‌شود. روغن مورداستفاده در موتورهای گازسوز کاملاً با روغن مورداستفاده در سایر موتور متفاوت است. همانند سایر روغن‌های موتور، روغن‌موتورهای گازسوز نیز از دو بخش اصلی تشکیل‌شده‌اند. دو بخش روغن‌های مخصوص موتورهای گازسوز پایه روغن و افزودنی‌های آن نام دارد. برخی از این افزودنی‌ها گران‌روی روغن را تغییر می‌دهند. در ادامه به معرفی مشخصات بهترین روغن موتور گازسوز می‌پردازیم.

معرفی کلی روغن‌های مخصوص موتورهای گازسوز

همانند سایر روغن‌های موتور کاربرد اصلی روغن برای موتورهای گازسوز نیز برای کاهش دادن میزان اصطکاک در موتور است. اصطکاک در بلندمدت می‌تواند به قطعات درون موتورهای گازسوز آسیب جدی وارد کند. ازاین‌جهت استفاده از بهترین روغن موتور گازسوز برای کاهش دادن میزان اصطکاک در بین قطعات و بخش‌های مختلف ضروری است. همانند سایر روغن‌های موتور، روغن موتور گازسوز نیز باید به‌طور مرتب در فواصل مشخص تعویض شود.

از دیگر وظایف روغن موتور گازسوز می‌توان به جلوگیری از زنگ‌زدگی قطعات درون موتور اشاره کرد. موتورهای گازسوز همانند موتورهای بنزینی در هنگام فعالیت گرمای زیادی ایجاد می‌کنند. وظیفه روغن موتور گازسوز به تعادل رساندن دما درون موتور است. در صورت اسیدی شدن محیط درونی موتورهای گازسوز، برخی از روغن‌ها توانایی خنثی کردن محیط اسیدی را دارند. ترکیبات درون این روغن محیط درونی موتورهای گازسوز را تا حد ممکن به پی اچ هفت نزدیک می‌کند.

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم بسیاری از روغن‌های موتور توانایی خنک کردن محیط درون موتورهای گازسوز را دارند. در صورت خرید بهترین روغن موتور برای گازسوز این روغن توانایی پخش کردن گرما در نقاط مختلف جهت جلوگیری از آسیب دیدن موتور را دارد. روغن‌های باکیفیت برای موتورهای گازسوز دارای گران‌روی بالایی هستند. شاخص گران‌روی درواقع نشان‌دهنده میزان مقاومت اصطکاکی در برابر برش است.

انتخاب بهترین روغن برای موتور گازسوز

مشخصات متمایزکننده بهترین روغن‌ها برای موتور گازسوز

نوع روغن مورداستفاده برای موتور خودروهای گازسوز باتوجه‌به نوع خودروی گازسوز تفاوت دارد. در صورت استفاده از خودروهای گازسوز CNG و LPG باید از روغن‌های متفاوتی استفاده کرد. ازاین‌جهت برای خریدن بهترین روغن موتور گازسوز باید به نوع و مدل خودرو توجه داشت. در صورت تعویض به‌موقع روغن موتور خودروهای گازسوز طول عمر آن‌ها را می‌توان بین بیست تا سی‌وپنج درصد افزایش داد. به‌طورکلی به موتورهای گازسوز فشار بیشتری وارد می‌شود.

وظیفه روغن موتور گازسوز با سایر روغن‌موتورها تفاوت چندانی ندارد. عملکرد این روغن‌ها به یکدیگر نیز شباهت بسیار زیادی دارد. اکثر تفاوت‌های روغن‌های موتور گازسوز در مواد تشکیل‌دهنده آن‌هاست. برخی از مواد و ترکیبات شیمیایی استفاده‌شده در این روغن‌ها با روغن‌موتورهای بنزینی تفاوت بسیار زیادی دارد. به‌طورکلی باتوجه‌به ماهیت متفاوت موتورهای گازسوز روغن مورداستفاده در فواصل زمانی کوتاه‌تری تعویض می‌شوند.

به دلیل بالا بودن فشار و گرما به موتورهای گازسوز تعویض به‌موقع این روغن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورت عدم تعویض به‌موقع روغن‌موتورهای گازسوز این موتورها می‌توانند دچار مشکلات بسیار جدی شوند. احتمال خرابی و آسیب‌دیدگی قطعات فلزی درون موتور خودروهای گازسوز به دلیل عدم تعویض به‌موقع روغن موتور این خودروها به‌طور قابل‌توجهی بالاست. به دلیل ترکیبات متفاوت این روغن‌ها قیمت آن‌ها از روغن موتور بنزینی به‌طور قابل‌توجهی بیشتر است.

قیمت روغن موتور گازسوز بالاتر است.

ویژگی بهترین روغن‌ها برای موتورهای گازسوز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن موتور برای انتخاب بهترین روغن موتور گازسوز گران‌روی بالای آن است. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم به موتورهای گازسوز فشار بیشتری وارد می‌شود. روغن‌موتورهای گازسوز با گران‌روی بالا تا حد زیای از آسیب‌های وارده بر قطعات درون موتور ناشی از فشارها و گرماها محافظت می‌کند. طبق تخمین‌ها فشار و گرمای وارده بر موتورهای گازسوز در حدود بیست تا چهل درصد بیشتر از فشار وارده بر سایر موتورهاست.

به دلیل فشار وارده بیشتر بر موتورهای گازسوز روغن این موتورها باید گران‌روی بالاتری نسبت به روغن مخصوص سایر موتورها داشته باشد. استفاده از روغن‌های مخصوص موتورهای گازسوز با گران‌روی بالا می‌تواند در عملکرد موتورهای بنزینی تداخل ایجاد کند. در صورت استفاده از روغن موتور گازسوز در موتورهای بنزینی احتمال ایجاد گرمای بیش‌ازحد در موتور وجود دارد. دلیل این موضوع ایجاد اصطکاک بیشتر در موتور به دلیل گران‌روی بسیار بالای موتور است.

دمای بسیار بالا در بلندمدت می‌تواند میزان عمر موتورهای گازسوز را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. به‌طور تقریبی در صورت بالاتر بودن دمای موتور به‌اندازه پنج درجه عمر موتور گازسوز بیست‌وپنج درصد از حالت عادی کمتر خواهد. ازاین‌جهت استفاده از بهترین روغن موتور برای گازسوز جهت کاهش احتمال خراب شدن قطعات درون موتور الزامی به‌حساب می‌آید. به‌طورکلی روغن‌ها با گران‌روی بالا نیاز به استفاده از یک سیستم پمپاژ بسیار قوی دارند.

رنگ طبیعی روغن موتور گازسوز

موارد سازنده بهترین روغن‌موتورهای گازسوز

 مهم‌ترین تفاوت روغن موتور گازسوز با سایر روغن‌موتورها به دلیل ترکیبات متفاوت استفاده‌شده در این روغن‌هاست. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم وظیفه روغن موتور گازسوز با روغن سایر موتورها تفاوت بسیار زیادی ندارد. بااین‌وجود، به دلیل ماهیت متفاوت و عملکرد خاص موتورهای گازسوز استفاده به روغن با گران‌روی بالاتری نیاز دارند. ازاین‌جهت در بهترین روغن موتور گازسوز از موادی برای بالا بردن میزان گران‌روی استفاده می‌شود.

احتمال ایجاد آلودگی در موتورهای گازسوز نسبت موتورهای بنزینی به‌طور قابل‌توجهی بیشتر است. ازاین‌جهت در این موتورها از افزودنی‌هایی برای زدودن آلودگی روغن‌ها استفاده می‌شود. ذکر این نکته حائز اهمیت است موتورهای گازسوز آلودگی و آلاینده‌های نسبتاً بیشتری را درون موتور تولید می‌کنند. ازاین‌جهت استفاده از افزودنی‌هایی درون بهترین روغن موتور گازسوز برای از بین بردن میزان ناخالصی‌های درون موتور ضرورت بسیار زیادی دارد.

مشخصات روغن موتور گازسوز

نتیجه‌گیری

در هنگام انتخاب بهترین روغن موتور گازسوز باید به نوع خودرو توجه کرد. به‌طورکلی روغن موتور گازسوز دارای گران‌روی بالاتری نسبت به سایر روغن‌ها است. روغن مخصوص موتور گازسوز تا حد زیادی جلوی گرم شدن بیش‌ازحد درون موتور را می‌گیرد. فشار واردشده بر موتورهای گازسوز به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از سایر موتورهاست. برخی از روغن‌های مخصوص موتور گازسوز دارای مواد افزودنی جهت زدودن آلودگی هستند. در اکثر مواقع روغن ویژه موتور گازسوز قیمت بالاتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =