راهنمای خرید بهترین ضد یخ

خرید ضد یخ- آراد روانکار

استفاده از ضد یخ خودرو برای زمانی که هوا روبه سردی می‌رود کاملاً ضروری است. ما در این مقاله یک راهنمای خرید ضد یخ  مانند روغن صنعتی به شما ارائه می‌دهیم که اطلاعات کافی درباره این ماده مهم برای خودرو را به دست آورید. با شروع فصل زمستان و پایین آمدن دمای هوا لازم است که خودرو خود را برای یک چکاپ اساسی آماده کنید. این چکاپ شامل چک لاستیک‌ها، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن است.

بعد از بررسی قسمت‌های مختلف خودرو انتخاب یک ضد یخ مناسب و مایع خنک‌کننده ضروری به نظر می‌رسد، چراکه در صورت عدم استفاده از ضد یخ مناسب می‌تواند برای موتور خودرو شما مشکلات جدی ایجاد شود. در ادامه با این راهنمای خرید ضد یخ همراه ما باشید. برای  خرید روغن ترمز کلیک کنید.

ترکیبات ضد یخ چیست؟

ضد یخ یک مایع چسبناک برای استفاده در سیستم خنک‌کننده خودرو شما است. ترکیبات آن عمدتاً اتیل گلیکول یا پروپیلن گلیکول است. این مایع چسبناک دارای خاصیت قلیایی است و ترکیبات ضدخوردگی دارد که از ساییدگی و خرابی قسمت‌های فلزی سیستم خنک‌کننده خودرو جلوگیری می‌کند.
ضدیخ درگذشته از گلیسیرین ساخته می‌شد اما این ماده بسیار سمی بود. به علت طعم و مزه مطبوع آن ممکن بود گاهی حیوانات و یا کودکان خردسال آن را بچشند و منجر به مرگ آن-ها شود. بدین ترتیب گلیسیرین از ترکیبات ضدیخ کنار گذاشته شد. انواع روغن گریس را مشاهده کنید.

ترکیبات ضد یخ-آراد روانکار

کارایی ضدیخ چیست؟

ضدیخ مایعی است که برای کنترل دما در خودرو شما مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از ضدیخ در کنار مایع خنک‌کننده برای خودرو شما ضروری است. موتورها و قطعات خودرو شما اغلب گرمای زیادی تولید می‌کنند. اگر این گرمای تولید شده از موتور به‌خوبی کنترل نشود می‌تواند منجر به آسیب جدی به موتور شود.

برای کنترل دمای موتور امروزه از مایع خنک‌کننده استفاده می‌شود که دمای اجزای داخلی و زیر کاپوت خودرو را تنظیم می‌کند. در دمای پایین و هوای سرد مایع خنک‌کننده نیاز به ضدیخ برای جلوگیری از یخ‌زدن دارد؛ بنابراین ضدیخ به این منظور تولید شد. در این راهنمای خرید ضد یخ سه عملکرد اصلی آن را بیان می‌کنیم:

حفاظت دوگانه با ضدیخ-آراد روانکار
 جلوگیری از یخ‌زدن آب در دمای 32 درجه فارنهایت

اگر از آب برای خنک‌کردن موتور خودرو استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که آب در دمای بالای 212 درجه فارنهایت به نقطه‌جوش می‌رسد. با جوشیدن آب خنک‌کننده به‌سرعت به بخار تبدیل شده و علاوه بر فشار زیاد به رادیاتور و شلنگ‌ها می‌تواند به افزایش گرما در سیستم خودرو منجر شود.

وقتی آب به بخار تبدیل می‌شود سطح آن نیز کاهش می‌یابد و مقدار کم آب در دمای زیر 32 درجه فارنهایت یخ می‌بندد. یخ بستن آب نیز می‌تواند منجر به پاره شدن شلنگ‌ها و سوراخ شدن رادیاتور شود. در اینجا ضدیخ مناسب می‌تواند از یخ‌زدن آب جلوگیری کند.

چگونه روغن موتور کاسترول اصلی و تقلبی را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

حفاظت دوگانه با ضدیخ

ضدیخ در دمای کم می‌تواند نقطه انجماد آب را کاهش می‌دهد و با کاهش آن از یخ‌زدن آب در رادیاتور خودرو، پمپ آب و شلنگ‌ها جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر در دمای بالا نقطه‌جوش آب در مخلوط خنک‌کننده را افزایش می‌دهد و به همین دلیل از سریع به نقطه‌جوش رسیدن آب جلوگیری کرده و به مخلوط خنک‌کننده ظرفیت خنک‌کنندگی بیشتری در دمای بالا می‌دهد.

کارایی ضدیخ-آراد روانکار
خاصیت ضدخوردگی ضدیخ

علاوه بر تنظیم دما در سیستم خنک‌کننده خودرو ضدیخ خواص ضدخوردگی هستند. ازآنجایی‌که آب می‌تواند منجر به خوردگی قطعات فلزی و آلومینیومی موتور شود نیاز به ترکیبی است که از این خوردگی جلوگیری کند. محلول ضدیخ همچنین ترکیباتی دارد که از تجمیع آلودگی و انواع باکتری در موتور می‌شود.

تفاوت بین محلول خنک‌کننده و ضدیخ

این دو محلول در سیستم خنک‌کننده خودرو شما نقش ضروری دارد. محلول خنک‌کننده ترکیبی از ضدیخ و آب است که برای خنک‌کردن قطعات خودرو و به‌ویژه موتور کاربرد دارد. نسبت آب و ضدیخ در آن 50-50 یا 30-70 است. محلول خنک‌کننده نیازی به رقیق‌سازی ندارد چراکه در ترکیبات خود آب دارد.

ضدیخ یک مایع غلیظ است و قبل از استفاده حتماً باید رقیق شود. علت رقیق‌سازی آن هم عملکرد بهتر آن است. ضدیخ به مایع خنک‌کننده موتور کمک می‌کند که در دمای خیلی پایین یخ نبندد. نگران اشتباه گرفتن این دو با هم نباشید اما هنگام خرید حتماً به نام و برچسب روی بطری توجه کنید.

انواع مختلف ضدیخ کدام است؟

تمامی ضدیخ‌ها از ماده اتیلن گلیکول و یا پروپیلن گلیکول ساخته شده‌اند اما تنوعی که در این ماده وجود دارد به جهت ماده ضدخوردگی موجود در آن است. تا دهه 1990 ضدیخ بر پایه اتیلن گلیکول بود و رنگ آن نیز سبز روشن بود.

با پیشرفته شدن خودروها و نیاز آنها به محافظت بیشتر رفته‌رفته ترکیبات محافظتی ضدیخ‌ها افزایش پیدا کرد و در رنگ‌های مختلف قرمز، سبز، آبی، زرد و نارنجی تنوع پیدا کرد. هر رنگ ضدیخ برای برطرف‌کردن نیاز خاصی در موتور خودرو شما تولید شده است. اگر نمی‌دانید که کدام ضدیخ برای خودرو شما مناسب است بهترین راه آن است که دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید تا بفهمید سازنده خودرو چه نوع ضد یخی را برای شما پیشنهاد کرده است.

انواع مختلف ضدیخ-آراد روانکار
تنوع رنگی ضدیخ‌ها به چه دلیل است؟

اتیلن و پروپیلن مواد بدون رنگی هستند اما همان‌طور که گفتیم افزودن مواد ضدخوردگی منجر به تفاوت رنگ در انواع ضدیخ می‌شود. در این راهنمای خرید ضد یخ انواع رنگ ضدیخ را با ترکیباتشان مورد بررسی قرار می‌دهیم تا شما علت تفاوت رنگ را متوجه شوید.

 فرمول اسید معدنی

این ضدیخ قدیمی‌ترین نوع آن است که در تمام خودروهای قدیمی و قیمتی از آن استفاده می‌شد و رنگ آن سبز روشن است. این نوع ضدیخ باید هر دو سال یکبار یا با طی مسافت 25000 تا 3000 مایل تعویض شوند.

تنوع رنگی ضدیخ‌ها-آراد روانکار
 تکنولوژی اسید آلی

این ضدیخ در اواخر دهه نود مرود استفاده قرار می‌گرفتند. البته امروزه نیز در خودروهای جدید مورداستفاده قرار می‌گیرند. ترکیبات ضدخوردگی در این نوع طول عمر بیش¬تری به موتور می‌دهد. این نوع ضدیخ به طور خاص برای حفاظت از قطعات آلومینیومی و پلاستیکی در خودروهای جدید تولید شده‌اند. این ضد یخ باید هر 3 تا 5 سال یکبار تعویض شود. رنگ این ضد یخ معمولاً زرد، قرمز و نارنجی است. البته بسته به سازنده آن ممکن است در رنگ‌های قرمز و آبی و سبز تیره نیز تولید شود.

 فناوری اسید آلی هیبرید

یکی از بهترین ضدیخ‌ها برای جلوگیری از خوردگی قطعات آهنی ضدزنگ و آلومینیومی هستند. طیف رنگی آنها بسیار گسترده است از بنفش و آبی و صورتی تا طرد و نارنجی. این نوع ضدیخ معمولاً برچسبی با عنوان HOAT دارند و معمولاً هر 5 سال یکبار باید تعویض شوند.

 

جمع‌بندی

ضدیخ ماده‌ای ضروری برای خودرو شما است که تنظیمات سیستم خنک‌کننده خودرو را به همراه محلول خنک‌کننده بر عهده دارد. انواع مختلفی از ضد یخ وجود دارد که باتوجه‌به مدل خودرو خود باید یکی از آن¬ها را انتخاب نمایید. در این راهنمای خرید ضد یخ اطلاعات جامعی دررابطه‌با این محلول ارائه دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 3 =