روغن هیدرولیک صنعتی چیست؟ انواع روغن هیدرولیک صنعتی

روغن هیدرولیک صنعتی-آراد روانکار

روغن هیدرولیک صنعتی چیست؟ انواع روغن هیدرولیک صنعتی، یکی از روغن­های پرکاربرد در صنعت، روغن هیدرولیک صنعتی است که دارای کاربردها و تنوع بالایی است. درواقع این نوع روغن، به‌عنوان یک انتقال‌دهنده انرژی در ابزارها و صنایع عمل می‌کند و زمانی که این روغن در دستگاه کاهش پیدا کرد یا دچار اختلال شد، دستگاه نیز با مشکل جدی روبرو خواهد شد و متوقف می‌شود و همین امر موجب کاربرد زیاد این نوع روغن در صنایع گوناگون شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های این روغن و کاربرد آن در صنعت آشنا کنیم. تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

روغن هیدرولیک صنعتی چیست؟

یکی از روغن‌های معروف و پرکاربرد در صنعت، روغن‌های هیدرولیکی هستند که وظیفه انتقال قدرت و حرکت توسط فشار و جریان سیال را بر عهده‌دارند. به‌طورکلی تمام سیستم‌های هیدرولیک از این نوع روغن تغذیه می‌کنند و اساس کار حرکت این نوع سیستم و دستگاه‌ها، روغن هیدرولیک صنعتی است. به‌طوری‌که اگر این‌گونه روغن‌ها دچار اختلال شوند یا سیستم و دستگاه‌ها بدون روغن بمانند، دیگر قادر به حرکت نیستند و به‌طور کامل از کار می‌افتند.

یکی دیگر از وظایف این روغن، حرکت توسط فشار و سیال بوده که این دو امر رابطه عکس با یکدیگر دارند. به‌طوری‌که هرچه فشار بالاتر می‌رود، جریان کمتر شده و هرچه فشار کاهش می‌یابد جریان نیز افزایش پیدا می‌کند.

این‌گونه روغن‌ها نیز همانند سایر روغن‌های موجود در بازار بر پایه سینتیک تولید می‌شود که از مزایای این امر کاهش آلودگی­های صنعتی هوا و دوام و کارایی بیشتر آن نسبت به دیگر روغن­های موجود بازار است. هرچه که کارکرد این نوع روغن­های صنعتی بهتر باشد، موجب افزایش طول عمر و کارایی بهتر روغن نیز می‌شود.

همچنین افزایش عملکرد سیستم­ها و دستگاه­های صنعتی را نیز به دنبال دارد. علاوه بر آن عملکرد خوب روغن های هیدرولیک و سیستم­های صنعتی موجب می‌شود تا تعویض این‌گونه روغن­ها به تعویق بیافتد و همین امر موجب کاهش هزینه­های تعویض روغن و سرویس دستگاه نیز خواهد شد.

نوعی از روغن های هیدرولیکی

موارد استفاده و کاربردهای روغن هیدرولیک صنعتی

به‌طورکلی روغن هیدرولیک صنعتی در برخی ماشین‌آلات هیدرولیک صنعتی، سیستم انتقال قدرت، دستگاه­های پرس بزرگ و کوچک، ماشین‌آلات و صنعت خودروسازی و … مورداستفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این‌گونه روغن­ها در صنعت بدین گونه است که درون دستگا‌­های صنعتی لایه­ای محافظتی و پوششی را ایجاد کرده که مانع از آن می‌شود که قطعات سیستم و دستگاه­ها مورد سایش و ازبین­رفتن قرار گیرد و همچنین مانع از اکسایش و زنگ‌خوردگی قطعات فلزی می‌شود.

وظایف روغن هیدرولیک صنعتی در صنایع مختلف

این‌گونه روغن‌ها، ویژگی و کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارند. از اصلی‌ترین وظایف این‌گونه روغن‌ها در صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال نیرو و قدرت از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر؛
  • روان کردن حرکات قطعات یک سیستم بر روی یکدیگر؛
  • انتقال فشار و حرارت ایجادشده در یک سیستم؛
  • تأمین فشار و آب­­بندی کردن قطعات یک سیستم.

ویژگی­ها و خواص روغن هیدرولیک

عملکرد خوب یک سیستم در گرو یک روغن هیدرولیک صنعتی باکیفیت و مرغوب است. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک روغن هیدرولیک باید داشته باشد به شرح زیر است:

  1. میزان گرانروی روغن: گرانروی این‌گونه روغن­ها عموماً بر اساس سازمان استاندارد بین­المللی ISO تعیین می‌شود. هرچه که یک روغن ISO بیشتری داشته باشد بدین معناست که گرانروی آن روغن نیز بیشتر خواهد بود.
  2. مواد افزودنی روغن: روغن­های هیدرولیک به‌طورکلی به سه دسته ضد اکسایش و ضدزنگ زدگی، ضد سایش و روغن­هایی با گرانروی بالا تقسیم می‌شوند که هرکدام از این روغن­ها دارای ماده افزودنی است و هرچه که یک روغن هیدرولیک مواد افزودنی بیشتری را در خود داشته باشد، کیفیت بالاتری نیز خواهد داشت.

 مواد افزودنی که در یک روغن صنعتی به کار می‌رود شامل مواد افزودنی ضد اکسایش، مواد افزودنی فشار پذیر، مواد افزودنی ضد کف، مواد افزودنی جداکننده آب، مواد افزودنی شاخص گروان روی، مواد افزودنی ضد فرسایش و … هستند.

 

موارد بالا همگی خواص و ویژگی یک روغن هیدرولیک صنعتی را نشان می‌دهد، ولی به‌طور عمده یک روغن هیدرولیک باکیفیت باید ویژگی­های زیر را داشته باشد:

  1. خاصیت ضدآب و جدا شدن از آب را داشته باشد.
  2. در برابر حرارت و گرما مقاومت بالایی را از خود نشان دهد.
  3. در برابر عواملی همچون هیدرولیز مقاومت زیادی داشته باشد.

خاصیت مهمی چون ضد اکسایش و ضد سایش داشته باشد. این خاصیت برای سیستم­های صنعتی بسیار ضروری و مهم تلقی می‌شود.

روانکاری قطعات سیستم از طریق روغن

انواع روغن هیدرولیک صنعتی

در صنعت این‌گونه روغن­ها در انواع متفاوتی وجود دارد که هرکدام کاربرد­های متنوعی را به خود اختصاص داده‌اند. اولین نوع روغن­های هیدرولیکی، روغن­های بیس یا پایه هستند که این نوع روغن­ها هیچ‌گونه مواد افزودنی ندارند و جزو اولین و مهم­ترین روغن­های موجود در بازار به شمار می‌روند.

نوع دیگری از روغن­های هیدرولیکی، روغن­هایی هستند که به آن­ها گردشی می‌گویند که دارای مواد افزودنی مانند ضد اکسیداسیون هستند. یکی دیگر از انواع روغن هیدرولیک صنعتی روغن­های جدید یا HL هستند که از این نوع روغن­ها در صنعت استفاده بیشتری نسبت به بقیه روغن­ها می‌شود. مواد افزودنی که در این روغن ها به‌کاربرده شده از نوع مواد افزودنی ضد سایش است و موجب عملکرد بهتر قطعات دستگاه و سیستم می‌شود.

یکی دیگر از روغن­های هیدرولیکی روغن­های HM هستند که معمولاً این نوع روغن­ها در محدوده زمانی وسیع و بیشتری مورداستفاده قرار می‌گیرند. آخرین نوع تقسیم­بندی روغن­ها، روغن­های هیدرولیک ماشین ابزار نام دارند که ویژگی اصلی این روغن­ها چسبندگی بالای آن­ها است که در سیستم­های کشویی و رفت و برگشتی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به بیرون پرتاب نخواهد شد.

انواع روغن هیدرولیک

نحوه انتخاب یک روغن صنعتی مناسب

قبل از خرید یک روغن هیدرولیکی مناسب باید به ویژگی و خواص آن روغن توجه ویژه داشته باشید؛ بنابراین عواملی که باید قبل از استفاده­ی آن در نظر گرفت شامل موارد زیر است:

  1. درجه حرارت و عملکرد آن
  2. گرانروی مناسب روغن در سیستم
  3. مقاومت بالای لایه‌های روغن
  4. سازگاری روغن با قطعات و بخش‌های گوناگون سیستم
  5. فشار ایجادشده در سیستم و سرعت حرکت دستگاه

روغن هیدرولیک با کیفیت و مرغوب در خودرو

نتیجه‌گیری

روغن هیدرولیک صنعتی، یکی از روغن­های پرکاربرد در صنعت به شمار می‌رود که موجب انتقال نیرو و قدرت در دستگاه‌های صنعتی، روان کردن حرکت بین قطعات مختلف سیستم و انتقال فشار و حرارت و آب‌بندی قطعات سیستم می‌شود.

 این روغن­ها در ماشین‌آلات صنعتی، دستگاه­های پرس سنگین، دستگاه و سیستم­های انتقال نیرو و قدرت، در صنعت خودروسازی و … مورداستفاده قرار می‌‌گیرد. باید توجه داشته باشید که یک روغن هیدرولیک مناسب و باکیفیت باید خاصیت ضد اکسایش و ضد سایش، ضد آب و … را داشته باشد و همچنین در برابر حرارت بالا و عواملی چون هیدرولیز مقاومت کافی از خود نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =